недеља, 4. септембар 2011.

SIJAJUĆI BOŽANSKI PRIMRAK



ISPOSNICA GDE JE SE PODVIZAVAO POZNATI SVETOGORSKI STARAC JOSIF ISIHASTA

Milosrdni Hriste Boze nas, vecna hvala  Tebi; sto nas gresne udostoji, da na Dan Svetog svestomucenika Teodota Ankirskog prosvetlimo tamu nasih  gresnih dusa. Slavu Tebi, Isuse Hriste, jedini nas  Boze i Vladaru uznosimo sto nas osvetljavas i prosvecujes preko vernog sluge Tvoga, Arhimandrita Gavrila Vuckovica. Igumana Manastira Lepavina, nas preblagi i premilostivi otac Gavrilo, svojim blagomilostivim glasom nastavio je citanje knjige " VEČE U PUSTINJI SVETE GORE " Ahimandrita Jeroteja Vlahosa otvaranjem novog i tajanstvenog poglavlja pod nazivom  SIJAJUĆI BOŽANSKI PRIMRAK.

otac Simeon i otac Nikodim
Otac Simeon Srbin sa svojim starcem Nikodimom-Rus 

Pustinjaci na Svetoj Gori imaju jednu izuzetnu vrlinu - umeju da cute. Bozju mudrost stite najjacim stitom - plastom tisine. Duhovni vitezi Atosa obnavljaju snagu izgubljenu u surovoj i bespostednoj duhovnoj borbi iduci prema duhovnoj svetlosti, koja im obasjava put do samog Gospoda Isusa Hrista. Monasi su u stanju da vide duhovnu svetlost, proisteklu iz zapovesti Gospodnjih. Medjutim , postoji i druga vrsta duhovne svetlosti koju mogu da vide telesne oci adaptirane i prijemcive na njen odsjaj. Razlika izmedju Gospodnje duhovne svetlosti koja obasjva svetlo lica podviznika i duhovne svetlosti prozasle iz  naredbe i spoljnih vrlina je ocigledna i neboriva. Bozja svetlost postaje videlo koje osvetljava svaciji zivotni put. Zar covek pred ovim saznanjem ima  drugog izbora? Odgovor se namece sam - samo najcistiju Bozansku svetlost treba slediti.

Ko je u sustini jedina istinita svetlost? BOG. Najsjajnija svetlost je ljubav. BOG JE LJUBAV. U Svetom Jevandjelu konstantovano je Bog da je ljubav iz cega proistice da je ljubav najsjajnija od svih vrlina Jv.4:8. Hristos je svetlost svetlu, sto se vidi iz sledeceg Njegovog obracanja ucenicima. Isus im opet rece, govoreci: Ja sam svjetlost svijetu; ko ide za mnom nece hoditi u tami, nego ce imati svjetlost zivota. Jv. 8:12
Jeroshimonah Serafim Karuljski
Jeroshimonah Serafim Karuljski
Sredinom  70-h Rus koji je zamonašen u man. Miljkov u Srbiji , završio Rusku vojnu akademiju pre revolucije i u Srbiji došao kao izbeglica . Otac Gavrilo je kod njega često odlazio i slušao mnoge duhovne pouke
Nasuprot ljubavi postoji jedna druga vrlina - prociscenje, kojom se cisti potamnela dusa od grehova kao i oci - ciji se nagomilani talog , najbrze cisti  prirodnim putem-plakanjem. Covek koji zeli da ugleda i poseti jezera drugog krstenja treba da place sto cesce i sto vise, jer Otac nas na nebu,  koji vidi sve i sve zna - OPROSTICE . Moramo priznati svoje grehe i moliti oprostaj da bismo videli svetlost koja prethodi  neutoljenoj teznji svakoh pravoslavnog hriscanina -sijajucem primraku. Uostalom, Sveti Grigorije Niski je istakao da je su prociscenje i prosvecenje dve uslovne povezane vrline. Obnova i kretanje su neizbezni u procesu izgradnje i nadgradnje duhovnog zivota.

Bozanska svetlost prevazilazi sva saznanja za kojima se traga. Ne postoji ljudsko culo koje na nju ne reaguje. Covek postepeno prilazi svetlosti stim sto prvo uocava tananu svetlost koja ga dovodi do snazne svetlosti. Neophodno je naglasiti u vezi s ovim stanovistem stav Svetog Grigorija Niskog, koji se poziva na  pravoslavno ucenje. Sa obzirom na stanoviste pravoslavnih Svetih otaca neophodno je izneti  a u vezi s gore iznetim postulatom da se BOG iskljucivo i jedino javlja u vidu  SVETLOSTI.
otac Simeon Srbin
OTAC SIMEON SRBIN
koji se podvizava na Karulji i danas je živ i zdrav ,duhovno i telesno, duhovno revnuje za čistotu Pravoslavlja
U smislu dopune iznetog zvanicnog stava Pravoslavnih otaca o znacaju svetlosti, treba; dakako, ovde uvrstiti i stanoviste Dionisija Areopagit koji pise o nepristrasnoj svetlosti u kojoj spava. Pomenuta svetlost je , ustvari, nevidljiva usled svoje lepote i savrsenosti. O Bozanskom primraku pisao je cuveni Sveti Vasilije Veliki, smatrajuci da je primrak tamo gde je sam Bog, a ne u Bozjoj unutrasnjosti. Ovakav stav, izgradjuje kod citaoca stav da je velika nadmocnost nestvorene svetlosti u odnosu na svetlost prirodnog saznanja. Ipak, ljudi ucestvuju samo u stvaranju nestvorene energije Boga, te su spreceni da ucestvuju u sustinski bitnoj razmeni energija.

Sveti apostol Pavle je sav svoj zanos nesustvenom svetloscu velicajuci Boga kada je gromoglasno uzviknuo : Car careva i Gospodar Gospodara. TIM 6:16   Bozji primrak je nadmocan u odnosu na nestvarnu  i prirodnu svetlost. Podviznik koji pocinje da se moli, ogrnut Bozanskim primrakom, vodjen svetlocsu pocinje izgovarati Molitvu u Bozanskom sagledanju koje je istovetna ISUSOVOJ MOLITVI jer molitelj spoznaje da je tako radosno zbog prisustva samog Isusa Hrista. Bozanski primrak ne ometa i ne zaustavlja molitvu. Sveti Isak Sirin je smatrao da molitvu treba porediti sa semenjem , ciji plodovi mogu da se osete tek nakon zetve. Prilikom moljenja monasi se mogu naci u stanju Bozanske subote ( Subota uma). Dusa tad ostavlja sve poslove po strani . Place. Ovo je stanje primirja u kojem u kojem dolazi najsvetijeg sagledanaja - BOGA U BOGU. Dusa je u nestvorenoj energiji,a  slane suze koje nagrizju kozu na licu podviznika ostavljaju trag...trag koji se ne zaboravlja...trag Bozanske sudbine duse.

Sveti Simeon Bogoslov je upozoravao, covek koji nije u stanju da sada i ovde; u vremenu u kojem zivi i radi, vidiSVETLOST nece je zasigurno videti ni u buducnosti. Svaki covek koji ne ulaze trud u ociscenju svoje ogrehovljene duse ne moze ocekivati spasenje duse i odlazak u Carstvo Nebesko. Voljom Bozjom ,pojedinci su bili pocastvovani vidjenjem  velike svetlosti koju s izrazitom radoscu prihvatali kao nasladju hranu  koju do tad nikad nisu probali. Samo onaj ko se obnovio od strasti obasjava se svetloscu u meri u kojoj mu se ista podari. Krajni cilj coveka je da se putem priblizavanja Bozanskoj sustini prodre u sam sijajuci primrak.

Tumacenje Svetog Grigorija Niskog na primeru bogovideceg Mojseja pragmaticno razradjuje ovaj primer. Svetlost uvek prethodi sijajuci primraku. Npr. kada su tri ucenika na Tavorskoj Gori ugledali tanku svetlost, a potom sijajuci  u svom prvom susretu sa covekom, Bozja blagodat se rasprostire u razlicitim stepenima. Pri prvom susretu ukazuje se takozvana veliki, a potom nailazi daleko jaceg intenziteta druga svetlost.Ukoliko covek pokusa da se priblizi Bozanskoj sustini uvidece da se svetlost ne moze sagledati i tu pojavu Bozje prirode Sveti Oci nazivaju - SIJAJUĆI PRIMRAK.

    1. Mojsej je obecao izvesti svoj narod u Obecanu zemlju. Medutim, kad je Mojsej ugledao  Boga u primraku, obradovao se nesagledivoj svetlosti, a Stvoritelj ga je pozvao da zakoraci u  Bozanski nesagorivi oganj kupine.

Drugi primer objasnio je Sveti Grigorije Niski istakavsi sledece.

     2. Covek koji je prvi put ugledao svetlost odbacio je okove mraka i odlucio da duhovno sazri i uznapreduje. Primecujete li analogiju izmedju ovog coveka i njegovog prauzora - Mojseja. Isto kao sto je nekad Mojsej u primarku ugledao Boga i shvatio da je Bozanski sagledano, ustvari, nesagledivo koncidencijom to shvata i svaki Mojsejev potomak.

Ovo sadasnje glediste je kontroverzno u odnosu na na Bogojavljenje po kojem se Bozansko merilo spoljnim kriterijumima u okviru vanjskog sveta. Sustinu savremene Bozanske sustine cini jedino i iskljucivo BOŽANSKI PRIMRAK. Preteca danasnjeg vremena je UM koji poput sonde prodire u samu srz, ide do dna ruseci sve prepreke pred sobom samo da bi dosao do onoga cemu uistinu stremi do  Bozanskog primraka. Nadasve velicanstveni i nezustavljivi futuristicki prodor razuma je jedina vredna, jedina dostojna, jedina istinita - Bozanska dimenzija koju covek nije u stanju da sagleda.     Ne poznajem hrabrije ljude od podviznika. Najblizi su Gospodu, a pristupacni su i coveku.
OTAC STEFAN KARULJSKI
Otac Stefan Karuljski , hrani svoje ptičice
Gospode Boze Isuse Hriste, ti koji si nasa najsvetlija svetlost, saznanje nad saznanjima, molimo ti se i slavu uzasiljemo u ime Oca, Sina i Svetog duha pomiluj monahe i daruj im kao sto si obecao:
1. svetlost
2. srce ispunjeno srecom
3. bozjom svetloscu obasjano staniste
4. molitve blagodatne
5. svetlost u kojoj se radjas Ti, Presvetli Gospode Boze nas, Isuse Hriste - KOJI  ISTINU LJUBIS.


Sestra Branka Talić

25 juni 2009 godine